دواساز

داروسازی٬ مدیریت کیفیت٬ گردشگری و ...

دواساز

داروسازی٬ مدیریت کیفیت٬ گردشگری و ...

کم کاری.!!!

 

ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند.

 

امروز صبح نامه ای از مدیر تولید شرکت به دستم رسید که در آن بعد از شمارش موارد متنابهی از الطافی که در طول یک سال همکاری با ایشان به بنده داشته اند، مرا به کم کاری و انجام ندادن به موقع وظایف متهم مینمود.

 

بلافاصله پس از خواندن نامه به سراغ آمارهای تولید سال رفتم. در حال حاضر ریاست ۳ بخش تولید با من است و تا این لحظه، میزان تولید در یکی از این بخش ها نسبت به پیشبینی بودجه سالانه ۱۳۰% و میزان افزایش تولید نسبت به سال گذشته ۹۰% میباشد، در طول ماه گذشته علاوه بر وظیفه نظارت بر فرایند تولید، بیش از ۱۰۰ چک لیست مراحل مختلف تولید را نوشته و پس از اصلاح، اجرایی کرده ام، ده ها مدرک و مستندات لازم جهت سیستم مدیریت کیفیت (ISO) تهیه کرده ام، در ماه جاری و طی برنامه ممیزی داخلی، ۳ بار ممیزی شده و ۲ واحد دیگر را هم ممیزی کرده ام حالا چرا به کم کاری متهم شده ام، نمیدانم.

 

به قول سرپرست یکی از بخشهایم: میخواستی تو هم مثل بقیه رییس بخشها خانم باشی.!!!

ایران را بگردیم

 

ایران، جهانی در یک مرز

توصیفی زیبا از کشوری که در آن زندگی میکنیم. با تنوع آب و هوای بی نظیر. یکی از معدود کشور های جهان که میتوان صبح در پیست های اسکی بین المللی آن اسکی روی برف کرد و بعدالظهر و با فاصله چند ساعت اسکی روی آب در سواحل نیلگون خلیج فارس.

اگر عمری باشد هر از گاهی گوشه ای از زیبایی های آن را به آنان که به علل مختلف امکان سفر به گوشه و کنار آن را ندارند هدیه خواهم کرد.

 

آبشار زیارت، گرگان - استان گلستان

آبشار زیارت، گرگان - استان گلستان

 

 استخر لاهیجان - استان گیلان

استخر لاهیجان - استان گیلان

 

 دریاچه نئور - استان اردبیل

دریاچه نئور - استان اردبیل

 

طبیعت استان کهکیلویه و بویراحمد 

طبیعت استان کهکیلویه و بویراحمد

 

 کاخ اردشیر ساسانی، فیروزآباد - استان فارس

کاخ اردشیر ساسانی، فیروزآباد - استان فارس

 

 باغ شازده (شاهزاده)، ماهان - استان کرمان

باغ شازده (شاهزاده)، ماهان - استان کرمان

 

لطفاْ سرطان نگیرید.!!!

 

وزیر بهداشت اعلام کرد در طول ۳ سال اخیر، یارانه داروها در کشور هیچ افزایشی نیافته است. (روزنامه اعتماد ملی، ۲۶/۹/۸۵، صفحه ۱۳)

کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: یارانه دارو در برخی کشورها در طول این ۳ سال ۱۵ درصد افزایش یافته و این در حالی است که ایران، هیچ گونه افزایشی در این زمینه نداشته است.

به گفته او عدم افزایش یارانه داروها در افزایش قیمت دارو نقش دارد و اگر این یارانه افزایش نیابد با مشکل بالا رفتن قیمت دارو روبرو خواهیم شد.

لنکرانی گفت: در حال حاضر با مدیریت!!!! منابع و کمک شرکت های داروسازی!!!!!!!!!! تا حدودی توانسته ایم قیمت داروها را کنترل کنیم و امسال قیمت هیچ دارویی افزایش نیافته است.

لنکرانی با اشاره به بحث تعین اولویت در واردات دارو گفت: برای واردات دارو باید اولویت تعین کنیم، مثلاْ بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده قطعاْ پس از یک سال میمیرند، بنابر این واردات دارویی که تنها مرگ و میر آنها را ۴ ماه به تعویق  میاندازد، چندان ضروری نیست.

 ۱- اولاْ محض اطلاع آقای وزیر یادآوری میکنم که قیمت دارو امسال هم بفهمی نفهمی یه نموره زیاد شده. میگی نه، از وزارتخونه خودتون بپرسین.

۲- ثانیاْ الان چند وقتی است که خبری از مدیریت در کشور و خصوصاْ نزد دولتیان نیست. البته بنا به تحقیقات دانشمندان، نسل مدیران لایق هنوز منقرض نشده است ولی به علت فشار حاشیه نشینان و فشار زیاده از حد دامهای اهلی بر مراتع، به نقاط دوردست جنگل پناه برده اند.

۳- به احتمال قوی منظور از کمک شرکت های داروسازی، فریاد و فغان آنان از وضعیت نامساعد اقتصادی و قیمت پایین داروست که صد البته قرار نیست به جایی برسد.

۴- با توجه به فرمایشات وزیر محترم در مورد بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده، انشاالله به زودی شاهد خواهیم بود که به علت قطعی بودن مرگ سایر بیماران سرطانی، ایدزی، هپاتیت، پنومونی، آنفولانزا و سرماخوردگی، اولویت واردات دارو را به سایر موارد اختصاص داده و از خروج ارز اضافی از مملکت جلوگیری خواهد شد.

 

داروسازی ایرانی – 2

 

چرا کیفیت داروهای ایرانی پایین است؟

 

این سوالی است که بارها در سطح جامعه مطرح شده ولی جواب مناسبی برای آن ارائه نشده است.

 

به عنوان یک داروساز شاغل در صنعت داروسازی کشور، معتقدم داروهای ساخته شده توسط اکثر کارخانجات داخلی دارای کیفیت قابل قبولی میباشند ولی باید به این نکته نیز اعتراف کرد که تا رسیدن به سطوح بالای کیفیت و قدرت رقابت کیفی با محصولات خارجی، مسیری دشوار در پیش رو داریم.

 

به طور کلی عنوان میشود که کیفیت نتیجه انتخاب و بکارگیری صحیح مجموعه ای از ابزار و روشها توسط افراد با صلاحیت میباشد. به عبارت دیگر در صورتیکه بتوان ثابت نمود که مجموعه فرایندهایی که یک فراورده را تولید میکنند ابتدا درست تعریف شده اند، سپس درست طراحی گشته و در نهایت با استفاده از روشها ودستورالعملهای تدوین شده قابلیت تولید پیوسته را دارا میباشند، میتوان کیفیت فراورده را از طریق اثبات کیفیت فرایند تضمین نمود.

 

اندک تاملی در این تعریف، تکلیف همه کسانی که در این مملکت دغدغه کیفیت دارند را روشن میکند.

 

در این مورد، باز هم صحبت خواهیم کرد.

به کجا چنین شتابان؟

 

"با موافقت دولت، پارک ملی لار دو نیم میشود" عنوان اولین تیتری بود که در روزنامه اعتماد ملی (۲۰/۹/۸۵) چشمانم را گرفت.

خبر آنقدر عجیب بود که قبل از خوردن صبحانه مجبور شدم آنرا تا انتها بخوانم.!!

واگذاری اداره پارک ملی لار به استان مازندران و موافقت هیئت دولت با اتصال جاده نور – بلده به جاده لواسان – گرمابدر، مسلماً خبری ناگوار برای علاقه مندان به محیط زیست و طبیعت دوستان ایرانیست.

در شرایطی که طی سالهای اخیر سازمان حفاظت از محیط زیست به عناوین مختلف و دلایل واهی محدودیت های متعددی برای ورود ماهیگیران و طبیعت دوستان به دشت لار وضع کرده و حتی اقامت شبانه در این منطقه را ممنوع اعلام کرده است، اعلام موافقت آن با احداث جاده در این منطقه حفاظت شده  به شدت غافلگیر کننده بود.

عبور جاده از بکرترین نقاط و دره های مناطق حفاظت شده البرز مرکزی، لار و خرسنگ کوه علاوه بر تخریب زیست محیطی، سبب افزایش آلودگی رودخانه های جاجرود و لار، به عنوان دو منبع مهم آب شرب تهران خواهد گردید.

کسانی که با منطقه آشنایی داشته و قسمتهای آماده شده جاده را پیموده اند، به این نکته واقفند که جاده مذکور با توجه به کوهستانی بودن منطقه، جهت شرقی – غربی دره های مسیر (در مقایسه با دره های هراز و چالوس با امتداد شمالی – جنوبی) و زمستانهای بسیار سرد و برفی منطقه (بارش ۲ تا ۶ متر برف در فصل زمستان) مسیر مناسبی جهت تردد معمول نبوده و صرف هزینه های گزاف در این مورد فاقد هرگونه توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی میباشد.

در حال حاضر جمع زمان لازم برای پیمودن قسمتهای آماده شده جاده، از نور به بلده و از تهران به گرمابدر، بیش از زمان معمول طی مسیر ۲۰۰ کیلومتری تهران به نور از مسیر جاده هراز (۳ تا ۳.۳۰ ساعت) میباشد.

لازم به ذکر است طرح جاده مذکور مربوط به اوایل دهه ۷۰ شمسی بوده و در پی اعتراضات گسترده علاقه مندان به محیط زیست و طبیعت دوستان و مخالفت آشکار خانم دکتر ابتکار ریاست وقت سازمان محیط زیست متوقف و با مسدود نمودن جاده و نصب زنجیر در خروجی روستای گرمابدر از ادامه عملیات راهسازی جلوگیری بعمل آمد.

 

محل شروع جاده گرمابدر - بلده، گرمابدر، اردیبهشت ۱۳۸۳

محل شروع جاده گرمابدر - بلده، گرمابدر، اردیبهشت ۱۳۸۳

 

داروسازی ایرانی-1

 

چند روز پیش (۱۸/۹/۸۵) در روزنامه مطلبی خواندم در رابطه با مصرف داروهای خارجی در ایران. به گفته نویسنده با وجود ساخت داخل بودن ۹۵ درصد داروها، ۴۰ درصد داروی مصرفی در کشور وارداتی است.

در حال حاضر ۶۱ کارخانه داروسازی و ۵۴ شرکت وارد کننده در کشور فعال میباشند. ۸۰ درصد شرکتهای تولید دارو دولتی و ۲۰ درصد خصوصی میباشند. در بحث واردات ۸۰ درصد شرکتهای وارد کننده دارو خصوصی و بخش دولتی تنها در ۲۰ درصد موارد به واردات دارو پرداخته است.

هر چند که مسئولان وزارت بهداشت از کیفیت داروهای داخلی (با توجه به قیمت به نسبت پایین دارودر کشور) دفاع میکنند، اما آمارهای ذکر شده بخوبی تاکید و اصرار پزشکان و بیماران را برای مصرف داروی خارجی نشان میدهد.

به گفته معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، نگرانی جامعه پزشکی از کیفیت محصولات دارویی ساخته شده در ایران، به چالش بزرگی برای کارخانجات داروسازی و وزارت بهداشت تبدیل شده است.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت میزان صادرات دارو در سال گذشته ۶۷ میلیون دلار بوده است و این در حالی است که به زعم ایشان کشورهایی در منطقه هستند که ۵ برابر ما دارو صادر میکنند اما تنها یک دهم کشور ما کارخانه داروسازی دارند.!

در این مورد، در آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مقصر

آقا بخدا همش تقصیر این حامده.

قرار بود واسه خودش و من هرکدوم یه سایت راه بندازه.  یه سایت مشترک هم در زمینه گردشگری درست کنیم.

اما فقط سایت خودشو درست کرده. تازه عکس های منو بدون اجازه گذاشته تو سایتش.

خداوکیلی همه سایتش یه طرف٬ عکساش یه طرف.

یه سری به سایتش بزنین و خودتون ببینین.

دیباچه

گفته بودم که دگر می نخورم در همه عمر          بجز از امشب و فردا شب وشبهای دگر

از آخرین بار که در وب نوشتم سالها میگذرد. زمستان ۱۳۸۱ آخرین مطلب توسط نادرالحکما نوشته شد. آنهم در وبلاگی که فقط یک خواننده داشت: خودم.

اما امشب دیدن یک وبلاگ و همچنین سایت یکی از دوستان٬ دوباره وسوسه نوشتن را به جانم انداخت.

میدانم که آدم تنبلی هستم. وقت آزاد هم ندارم. ولی تصمیم گرفته ام تا به طور مرتب نوشتن را دنبال کنم. انشالله خدا هم کمک میکند.

شروع میکنیم

به نام خداوند جان و خرد           کزین برتر اندیشه بر نگذرد